Afspraak maken

Omgaan met stress? Enkele praktische tips om gezond ouder te worden zonder stress

omgaan-met-stress-enkele-tips-om-gezond-ouder-te-wordenWe hebben allemaal wel eens last van stress.

Vooral in deze drukke tijden is het belangrijk om te leren hiermee om te gaan. De invloed van stress heeft een direct effect op je uiterlijk en je gezondheid. Het is dus handig om een paar trucs achter de hand te hebben om goed met stress om te kunnen gaan op de momenten dat dat nodig is.

Hier vind je een aantal praktische tips of die je zullen helpen om jouw stress beter te beheersen.

De “time-out”

De “time-out” (afstand nemen van de stress veroorzakende situatie) is een van de meest simpele en meest effectieve antistress strategieën. In geval van korte stress situaties – bijvoorbeeld een beladen argument met een vriend of conflict

met een collega – doet het nemen van een 5-10 minuten durende time-out wonderen. Je kan bijvoorbeeld even een blokje om lopen.

Ook als je last hebt van langdurige stress situaties kan een time-out uitkomst bieden. Als jeervaart: neem een dag vrij. Het is wellicht gevoelsmatig het tegenovergestelde van hoe je denkt dat je een oplossing zal vinden, maar afstand creëren tussen jezelf en de stress veroorzakende situatie is juist goed om te doen.

Als je thuis stress ervaart, kun je de dagelijkse taken een keertje laten liggen en er een dagje tussenuit gaan. Doe in plaats daarvan iets waarvan je echt geniet, zonder je daar schuldig over te voelen. Kies een activiteit waarin je jezelf kan verliezen, en al het andere even kan vergeten.

Als je het gevoel hebt dat jouw familie te veel van je vraagt, kan je ook enige afstand creëren door er in je eentje op uit te gaan of met een goede vriend of vriendin iets zonder het gezin te doen. Misschien zijn je kinderen nog te jong om alleen te laten en is de oppas niet beschikbaar? Neem ze voor een dag weg uit jullie normale omgeving – een verandering van omgeving kan ook worden beschouwd als een time-out.

Omgaan met boosheid

Stress maakt ons vaak boos. Hierdoor zijn we dan kwetsend tegen de mensen om ons heen en in het bijzonder tegen degenen die we liefhebben. Je explodeert zonder reden, met alle schade tot gevolg. Je kunt ook te kritisch zijn of sarcastisch doen tegen anderen, zonder dat ze zelf begrijpen wat ze mis hebben gedaan.

Aan de andere kant is het ook niet goed om je woede op te kroppen en in jezelf keren. Dit kan leiden tot depressie of fysieke symptomen zoals hoge bloeddruk. Het is dus belangrijk om een constructieve oplossing voor de stress te vinden. Een goeie manier om hier mee om te gaan is om te leren om je boosheid te uiten op een assertieve, in plaats van een agressieve manier. Hier komen de hieronder omschreven gouden regels goed van pas.

Als je stress hebt binnen je relatie, is het raadzaam om op te schrijven waaraan jij je irriteert bij je partner en boos voelt. Je creëert zo de ruimte om de situatie te relativeren, waardoor je objectiever bent. Noteer de punten op een positieve manier – omschrijf hoe jij denkt dat jouw partner het beter kan doen in plaats van alleen op te schrijven waarom en waaraan je je zo ergert.

Zoek een rustig moment om het onderwerp aan te snijden en communiceer dan duidelijk wat je zou willen wijzigen. Door het bespreken van het probleem zal je versteld staan van de positieve reactie en misschien kom je er wel achter dat het gedrag minder vervelend voor je is dan je in eerste instantie dacht.

Een paar gouden regels

Bij stress geldt ook: voorkomen is beter dan genezen. Succesvolle omgangsstrategieën vragen daarom om de invoering van een aantal gouden regels om stress te voorkomen. Bij alles wat je doet, helpt het om deze praktische regels in gedachten te houden.

1. Ken je eigen capaciteiten en weet waar je grenzen liggen.

2. Neem niet te veel hooi op je vork en accepteer geen onmogelijke doelen, ook niet van jezelf.

3. Leer om hulp te vragen als dat nodig is en die hulp ook te aanvaarden.

4. Leer om “nee” te zeggen. Geloof het of niet, maar mensen zullen jouw duidelijk aangegeven grenzen respecteren en je de nodige persoonlijke tijd gunnen.

5. Voel je nooit schuldig over het nemen van tijd voor jezelf.

6. Vind een manier om stoom af te blazen zonder schade toe te brengen aan jezelf of anderen. Sla bijvoorbeeld tegen een kussen of schreeuw heel hard in een lege kamer.

7. Wees voorzichtig met het kiezen van je vriendschappen. Vrienden die je ondersteunen zijn veel waardevoller dan vrienden die kritisch en veroordelend zijn.

8. Praat! Praat over jouw zorgen en angsten met iemand die goed kan luisteren – het delen van je zorgen met een ander kan angst relativeren en daardoor stress verminderen. Opgekropte angsten worden vaak veel groter in je gedachten dan dat ze werkelijk zijn – eenmaal met een ander besproken zullen ze plotseling een stuk minder belangrijk lijken.

Om goed om te kunnen gaan met stress is het belangrijk dat je een gevoel van controle hebt over de situatie die stress veroorzaakt. Het gevoel dat je machteloos bent, is op zichzelf al zeer stressvol. Het nemen van concrete stappen om de oorzaak van stress aan te pakken – hoe klein die stap ook is – is de beste manier om stress te verhelpen.

Kliniek Dokter Frodo Gaymans|Cornelis Krusemanstraat 9, 1075 NB Amsterdam|T: 020 421 15599.4 - gebaseerd op 310 ervaringen

Menu

Contact

Kliniek Dokter Frodo Gaymans
Cornelis Krusemanstraat 9
1075 NB Amsterdam
T: 020 421 1559
E: info@dokterfrodo.nl

Afspraak maken